top of page

Livskunskap
Vägen till god självkännedom

Livskunskap ger de enkla redskap som behövs för att med små medel och med liten tidsåtgång, skapa stora förändringar både då det gäller att bygga upp barns självkänsla och självbild, den sociala kompetensen, förmågan till konflikthantering och ge värdefulla redskap för framtiden.

Ett heltäckande program som sträcker sig från förskola hela vägen till gymnasiet.

Insidan har funnits sedan 2006. Flertalet skolor har framgångsrikt arbetat med Livskunskap. Här finns materialet nu som digitalt läromedel där filmer och e-böcker gör materialet lättillgängligt.

Livskunskap vill förändra på ett djupare plan genom att stärka elevernas självkänsla och tydliggöra självbilden. För att kunna förändra på ett djupare plan behöver tankarna synliggöras och förändras. Programmet ger de redskap som behövs för att med små medel, och med liten tidsåtgång, skapa stora förändringar både då det gäller att bygga upp barns självkänsla och självbild, den sociala kompetensen, förmågan till konflikthantering och därmed ge värdefulla redskap för framtiden. 

Programmet kan användas för mindre och större grupper.

Även för självständigt arbete (se Självstudier).

Ingår i programmet:

Heltäckande lektionsplaneringar genom alla skolår, filmer, övningar, mental träning och kopieringsunderlag till alla övningar, posters och kort.

Till Livskunskap
- kunskap till bättre självbild

Önskar du tillgång till Livskunskap & Kunskapspaketen?

Klicka här

INGÅR i Livskunskap F - Åk 2

 

  • Lektionsplaneringar för 3 läsår - totalt 54 stycken

 - samtalsfrågor, övningar och bilagor ingår

  • Mental träning/mindfullness i form av massagesagor och övningar + 4 filmer

  • BRA & TACK kort - Kopieringsunderlag

  • Sagokort, 54 stycken

  • Sagofilmer - (se filmen Artur är bäst! nedan)

Programmet Förskola innehåller detsamma som ovan men med lektionerna för förskoleklass (18 stycken) med tillhörande material.

Skärmbild (980)_edited.jpg
Skärmbild (980)_edited.jpg
image.png
image.png

SAGOFILMEN - Artur är bäst!

Myrsloken Artur och hans vänner visar vägen till det goda samtalet. Olika teman lyfts i varje film och som sedan knyts till samtalsfrågor och övningar för att fördjupa sig i ämnet.

Artur är bäst! - sagofilmen kan användas som en introduktion till barnen där de lära känna den kaxige myrsloken som envist tror på sig själv - ett värdefullt budskap i arbetet med självbilden.

INGÅR i Livskunskap Åk 3 - 6

 

  • Lektionsplaneringar för 4 läsår - totalt 88 stycken

 - samtalsfrågor, övningar och bilagor ingår

  • Mental träning/mindfullness i form av övningar och ledda avslappningsprogram samt 4 guidade filmer

  • 24 Bokfilmer (se exemplet)

  • Kopieringsunderlag för MINIPOSTERS

  • BRA & TACK kort - Kopieringsunderlag

framsida 3-6.jpg

Bokfilmen "Du är unik!"

Här ser du ett exempel på en av de bokfilmer som ingår i Livskunskap för åk 3-gymnasiet.

Detta är del 1 som är kopplat till elevboken (E-bok) "Livsviktigheter".

 

INGÅR i Livskunskap Högstadiet/Gymnasiet

  • Lektionsplaneringar för 3 läsår - totalt 73 stycken

 - samtalsfrågor, övningar och bilagor ingår

  • Mental träning/mindfullness i form av övningar och ledda avslappningsprogram (4 filmer)

  • 24 Bokfilmer (se exemplet)

  • Kopieringsunderlag för miniposters

  • BRA & TACK kort - Kopieringsunderlag

framsida högst gymn.jpg

Bokfilmen "Du är unik!"

 

Här ser du ett exempel på en av de bokfilmer som ingår i Livskunskap för åk 3-gymnasiet.

Detta är del 1 som är kopplat till elevboken (E-bok) "Livsviktigheter".

 

​​Önskar du tillgång till Livskunskap?

Klicka här

Mer om Livskunskap

Vår grundtanke i programmet Livskunskap är självutveckling genom självreflektioner och det viktiga samtalet, där samtalsledaren håller ett coachande förhållningssätt, det vill säga; ställer frågor - inte talar om hur man ska tänka. Här blir huvudfrågan: Hur tänker du?

Det viktiga samtalet utförs i grupper. Gruppsamtalen bygger på att eleven ska få möjlighet till att reflektera över livsviktiga ämnen, komma till självinsikter och därmed växa som individ. Eleven medvetandegörs om sig själv i mötet med andra och lär sig se sina möjligheter till att påverka sitt eget liv och framtid. I gruppsamtalen utvecklas eleven till en självständig och harmonisk individ som samtidigt tar ansvar över sin sociala roll.

 

Livskunskap innehåller riktlinjer och uttömmande förklaringar för varje gruppsamtals syfte och mål. Materialet är överskådligt och ger en kontinuitet som skapar en växande process hos de som genomgår programmet. Då programmet sträcker sig från förskolan till gymnasiet är samtalen och övningarna anpassade efter de olika åldrarna. De ger en värdefull kontinuitet om programmet fölls hela vägen, men kan även användas i perioder eller block. De olika stegen är inte beroende av varandra. Delar av programmet kan även ske som självstudier.

Om självstudier i Livskunskap - Läs mer här.

 

Materialet har gjorts för att vara lättillgängligt och kräva små förberedelser. Att arbeta med samtalet som utgångspunkt är oberäkneligt och en spännande resa med de grupper man arbetar. Som samtalsledare har man viktiga stolpar att utgå ifrån och vissa ramar att hålla sig innanför, men samtalet tar sin egen väg, varje grupp gör sin resa. Detta gör att denna arbetsmetod; att växa genom gruppsamtal, är utvecklande för samtliga som deltar, även samtalsledaren.

 

Övningar finns för varje träff för att understryka temat för träffen.

 

Varför starta tidigt med Livskunskap?

Att starta i god tid har bara fördelar, och kan säkert skapa en lugnare förskola och skolgång på många sätt. Vi vill tro att programmet kan förebygga många kommande konflikter.

De tre huvudmomenten i programmet är:
  • Samtal 

  • Övningar

  • Den mentala träningen, i form av muntliga övningar, avslappning och massage

Den mentala träningen är viktiga komplement till samtalen. Dessa komplement leder till att eleverna kontinuerligt stärker sin självkänsla och fördjupar självreflektionerna. 

 

Temaområden för samtalsgrupperna:

Varje temaområde kan behandlas under flera lektionstillfällen. En tidsplan medföljer men man kan givetvis skapa sin egen tidsplan.

Det mest ideala är att gruppen inte överstiger 10 stycken.

Förskola/ Förskola-åk 2

  • Jag själv! (Reflektioner över vem man är- Självkännedom)

  • Jag är bra! (Träning i att tänka positivt om sig själv och andra - Självkänsla)

  • Jag och min familj! (Familjens betydelse)

  • Jag känner och tänker! (Hur känslor och tankar påverkar oss)

  • Jag och andra! (Relationer, mobbning och konflikthantering)

  • Jag mår bra! (grundläggande hälsofaktorer)

Åk 3-6

  • Självkänsla 

  • Självkännedom

  • Känslor

  • Familj

  • Vänskap/mobbning

  • Värderingar

  • Tankens kraft

  • Kommunikation

  • Könsroller

  • Goda levnadsvanor

  • Pubertet

Högstadiet - Gymnasiet

  • Självkänsla 

  • Självkännedom

  • Känslor

  • Familj

  • Vänskap/mobbning

  • Värderingar

  • Tankens kraft

  • Kommunikation

  • Könsroller

  • Goda levnadsvanor

  • Droger/beroende

  • Pubertet

​​

Skolämnen som ingår
i Livskunskap 

Förutom att materialet kan användas som förebyggande drogarbete och antimobbningsarbete, ingår följande skolämnen:

 

Svenska: kommunikation, gruppsamtal, ordförståelse

Religion: moral och etik, värderingsarbete, självkännedom

Samhällskunskap: regler, lag och rätt, könsrollerna

Biologi/Naturkunskap: sunda levnadsvanor, hälsa, pubertet, sexualkunskap

Hälsokunskap

Fördelarna med att arbeta med Livskunskap

För den enskilda individen

  • Självutveckling medvetandegör: Upptäcka sig själv; sina tankar, värderingar, känslor

  • Ger stabil identifiering

  • Stärker ansvarskänslan; för sig själv och andra

  • Begränsade övertygelser kan förändras vilket vidgar de egna förutsättningarna och ger ett målstyrt tänkande

  • Stärker självkänslan, självförtroendet och självbilden

  • Utvecklar språket och tänkandet

  • Skapar sunda reaktionsmönster

 

För andra

  • Får ta del av andras tankar vilket skapar förståelse för sig själv, och andra

  • Ger ökad social kompetens

  • Ökad förståelse av andra förebygger mobbning

  • Långsiktig och kontinuerlig konflikthantering

  • Lättare att stå emot grupptryck

  • Goda relationer

  • Positiva gränsdragningar

  • Stärker gruppsammanhållningen

 

För skolan/läraren

  • Svetsar samman gruppen och ger en personligare och närmare kontakt mellan deltagarna

  • Uppfyller många av läroplanens krav

  • Strukturerat och helomfattande, utan att vara krångligt

  • Fostrande, men med en tydlig gräns mellan lärarrollen och fostrandet

  • Inte tidskrävande

  • Utvecklande även för samtalsledaren

Best Value

Livskunskap - Förskola

289 kr

289

Varje år

Giltigt tills det avslutas

för pedagog

Best Value

Livskunskap - F-åk 2

389 kr

389

Varje år

Giltigt tills det avslutas

för pedagog

Best Value

Livskunskap - Åk 3-6

389 kr

389

Varje år

Giltigt tills det avslutas

för pedagog

Best Value

Livskunskap - Högstadiet-gymnasiet

389 kr

389

Varje år

Giltigt tills det avslutas

för pedagog

Välj ditt Livskunskapspaket

bottom of page